Monday, July 4, 2011

Predškolske ustanove u Švedskoj staju na put stereotipima


U skladu sa novim planom nastave usvojenim u Švedskoj, koji podrazumeva borbu protiv stereotipa rodnih uloga, predškolska ustanova u okrugu Sodermalm u Štokholmu, uvela je pedagoški pristup nastavi oslobodjen ideje socijalno prihvatljivih rodnih uloga i time eliminisala izražavanje tj. imenovanje stvari i živih bića usvojenim rodnim terminima, kompletno.

Osoblje u predškolskoj ustanovi ˝Egalia˝ izbegava upotrebljavanje zamenica ˝on˝, ˝ona˝ i umesto toga obraćaju se dečacima i devojčicama uzrasta od 1 do 6 godina , u njihovom objektu, rečju ˝prijatelj˝. 

˝Društvo očekuje od devojčica da budu ženstvene, lepe i dobre, a od dečaka da budu muževni , društveni i grubi.˝, rekla je za ˝Daily Mail˝ Dženi Džonson, 31nogodišnja vaspitačica u zabavištu, koje se izdržava iz državne kase. ˝Naša ustanova ˝Egalia˝ pruža im mogućnost da budu ono što žele da budu, ono što jesu. ˝

Direktorka predškolskog, Lota Rajalin informisala je javnost da je ustanova unajmila i rodnog pedagoga koji pomaže deci i osoblju da izbace rodne zamenice i stereotipne rodne reči iz svog izražavanja, jezika, kao i iz ponašanja. To ide dotle da se lego kockice i ostale igračke koje se koriste u igrama gradjenja objekata drže blizu kuhinje i igračaka koje su u funkciji šerpi, lonaca i ostalog posudja kako bi se izbeglo davanje rodnih uloga i samim stvarima.

Lične zamenice koje se koriste u Švedskom jeziku  “han” i “hon” (on i ona), su na primer zamenjene izmišljenom rečju koja u gramatici ne postoji, a koju su izvele feministkinje i aktivisti za lgbt ljudska prava i koja ima oblik  “hen,” koje je bezrodno.

Direktorka Rajalin dalje kaže da oni ovu zamenicu koriste kada u predškolsko dolaze doktor/ka, policajac/ka, električar/ka itd. i kad kažemo deci da neko od njih dolazi, a upotrebimo zamenicu ˝hen˝, onda ona mogu da zamisle i ženu i muškarca shodno njihovoj volji i interpretaciji. To proširuje njihove vidike. ”

U obdaništu se takodje ne koriste više tradicionalne knjige bajki ili priča poput Snežane, Pepeljuge i sličnih. Na policama se nalaze knjige u kojima se kao likovi pojavljuju usvojena deca, samohrane majke, istopolni parovi i knjige sa novim načinima pristupa već postojećim dečjim igrama.


Na ovo direktorka Rajalin dodaje:˝Konkretan primer je kada se na primer deca igraju porodice i kada je uloga mame već uzeta pa onda ona stanu da se svadjaju jer njih više želi da bude baš u toj ulozi. Tada im mi predlažemo da u samom domaćinstvu može biti i dve i tri mame i tako dalje. ˝

No ne prihvataju svi roditelji u Švedskoj ovakvu agendu države koja podrazumeva izbegavanje rodnih uloga. Tanja Bergkvist, jedan od intervjuisanih roditelja kaže : ˝Različite rodne uloge ne predstavljaju problem dok god se iste vrednuju jednako i dok god su ljudi iako različitog roda, izjednačeni u svemu.˝


Više o tome možete pročitati ovde .

Komentar autora bloga:
Smatram preteranim odbacivanje dosadašnjih postojećih književnih dela jer to ipak predstavlja vrstu diskriminacije. Ne smatram da trebamo ići u ekstreme da bismo postigli nešto niti da bi trebalo da sad svet smatra da mi decu i ljude generalno UČIMO onome što će ona biti i šta će osećti i kako se ponašati i ako se stvari tako shvate, to će izazvati ogromne probleme u primeni gore pomenutog pristupa obrazovanju i pedagogiji.
Svako ima pravo i svakom se treba dati prilika da izabere , pa stoga i šta će čitati i šta će usvojiti i prihvatiti.

No comments:

Post a Comment